Életünk véges - és ennek tudatában vagyunk. A halál ténye intenzív félelem forrása, ugyanakkor - sokak szerint - lehetővé teszi az autentikus életet. Paul T.P. Wong tanulmánya az egzisztenciális pszichoterápia és a pozitív pszichológia megközelítését ötvözi.
Paul T.P. Wong: A halálfélelemtől a halál elfogadásáig
Paul T.P. Wong: A halálfélelemtől a halál elfogadásáig
Kivonatos
fordítás
A
halálhoz való hozzáállásunk és az a mód, ahogyan megküzdünk a
halálfélelmünkkel, életünk valamennyi területét befolyásolhatja – negatívan,
vagy akár pozitívan is. Jelen írás arra tesz javaslatot, hogy az értelem
keresése (meaning management) sokkal adaptívabb a halálhoz való viszonyulás
szempontjából, mint a rettegésen alapuló hozzáállás (terror management).
Az
értelem keresése a pozitív pszichológia tárgykörébe tartozik, hiszen fő témája,
hogy hogyan kell jól/elégedetten élni és meghalni. A bölcsességre és a
bátorságra tehetünk szert, ha elfogadjuk a halált és megértjük a benne rejlő
jelentést.
-
a halálnak ezer arca van, de meghalni millió módon lehet
- a halál mindenütt jelen van és
univerzális
-
a halállal szembeni attitűd befolyásolja
azt, ahogyan élünk
- egy halál tagadó kultúrában élünk
A
legtöbb embernek a halálról negatív és zavaró érzései vannak, amelyek a félelmet
és szorongást keltenek bennük.
Palmer
(1993) kutatásában különböző kulturális háttérrel rendelkező emberekkel
készített interjúkat a halállal és a haldoklással kapcsolatban. A Zen Buddhista
Szerzetesek kivételével, akik a halált régi bőrük levedlésének tekintik, a
legtöbb interjúalany különféle módokat fejlesztett ki a halandósággal tényének
kezelésére. Palmer a következőket vonta le az interjúkból:
A
halál azért félelmetes, mert mindenható, mindenütt jelen van és senkivel sem
kivételez. Ezzel párhuzamosan a halál
ismeretlen és teljesen rejtélyes számunkra, egy szörnyű, láthatatlan jelenlét,
amely azzal fenyeget, hogy elvehet tőlünk mindent, ami ebben a világban fontos
számunkra. A halállal kapcsolatos entitások, melyeket létrehozunk,
befolyásolják, hogy hogyan éljük mindennapjainkat. A
legtöbb ember a haldoklástól azonban jobban fél, mint magától a haláltól. Statisztikák
szerint meghalni 6000 különféle módon lehet (stroke, rák, baleset, természeti
katasztrófa, stb. következtében). Valójában a haldoklásnak megannyi egyedi
módja van, legalább annyi, ahogyan az emberek élik az életüket. Az utóbbi
ugyanis befolyásolja az előbbit.
A
legtöbb ember az erőszakos és fájdalmas haláltól retteg. A legtöbben álmukban
szeretnének elhunyni, fájdalom nélkül és öntudatlanul.
A
cikk szerzője úgy gondolja, a halál pozitív és jutalmazó élmény is lehet; a
személyes szabadságot és növekedést is jelentheti. Ahhoz azonban, hogy
elégedetten tudjunk meghalni, el kell fogadnunk a halált. Elégedetten meghalni
azonban kemény munkát jelent, hiszen a haldoklás több mint egy pusztán fizikai
folyamat.
Dr.
Paul Kuhn, egy vancouveri kórház fizikusától származik a következő történet,
amit egy Alice nevű betegéről mesélt, aki rákban haldoklott. A nőnek erős
mellkasi fájdalmai voltak, amelyek nem enyhültek a fájdalomcsillapítók hatására
sem. Az orvosa végül rákérdezett, hogy mi van, ha a fájdalom a szívéből jön
(nem a fizikai értelemben vett szívből). A nő válaszából végül kiderült, hogy valójában
azért aggódik, mert lánya a rossz férfihoz készül hozzámenni. Ez volt tehát a
valós oka Alice fájdalmának és gyötrődésének.
Dr.
Kuhn a következőket írta az esetről: „Alice, mint előtte és azóta sokan mások,
megtanított arra, hogy a haldoklás több, mint egy fizikai esemény. Ez egy
folyamat, ami az egyén egész lényét magába foglalja: fizikai, pszichológiai és
spirituális valóját. Alice arra is megtanított, hogy meghalni nagyon kemény
munka, éppen ezért szenvedéssel jár, melynek okát talán sosem tudjuk majd
meghatározni”.
Joggal
kérdezhetjük: miért csak néhány ember képes elfogadni a halált? A válasz a
szerző szerint a nyugati társadalomban rejlik: ugyanis egy halál-tagadó
kultúrában élünk. Orvosilag késleltetni akarjuk a halált, ezért diétákat, torna-gyakorlatokat
vetünk be. Fent szeretnénk tartani a fiatalság látszatát, plasztikai
műtétek és az egészséges életmód hajhászása által.
Egy
még extrémebb formája a halál tagadásának egy új mozgalom, amely a halált úgy
írja le, mint egy halálos betegséget, amely több mint 50 millió emberrel végez
évente. A mozgalom követői rengeteg ponton támadják a halált:
- a kalória minimalizálók (calorie minimizers – Wong), akik a lehető legkevesebb élelmet veszik magukhoz annak érdekében, hogy lecsökkentsék a test hőmérsékletét és lelassítsák az emberi anyagcserét. Létezésüket az örömteli élet kárára akarják meghosszabbítani.
- a táplálék kiegészítők kedvelői (supplementarians), akik a táplálék kiegészítők széles skálájának alkalmazásával szeretnék megállítani az öregedést. Testi egészségük megszállottjai, miközben nem törődnek az egészség lelki és spirituális dimenzióival.
- és végül azok (cryonicists), akik hatalmas összegeket költenek arra, hogy fejüket vagy egész testüket lefagyaszthassák tartályokban, egészen addig, amíg a tudomány ki nem talál egy módszert, amivel feltámaszthatja őket. Pénzüket és reményüket fantáziákba és tudományos manipulációkba fektetik bele.
2. A halálfélelem gyökerei
A halál az egyetlen
biztos dolog az életben. Minden élő
organizmus meghal egyszer; nincsenek kivételek. Az emberek azonban
egyedülállóak abból a szempontból, hogy rendelkeznek azzal a kognitív képességgel,
hogy tudatában legyenek saját halandóságuknak és féljenek attól, hogy mi
következik a halál után. Továbbá van egy
arra való képességük, hogy töprengjenek az élet értelmén és a halálon, és ez egy
plusz egzisztenciális szorongást ad nekik.
Mi az Ön szorongásai a
halállal kapcsolatban, kérdi a szerző. Feltehetően mint a halálfélelemből
gyökereznek.
1.
a halál véglegessége
2.
bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy
mi következik
3.
szorongás és félelem a nem-létezés
állapota miatt
4.
az alapvető veszteség: amikor a halál
feltűnik, arra kényszerülünk, hogy elveszítsünk mindent, amit valaha
birtokoltunk. Azok, akik a legjobban ragaszkodnak az evilági dolgokhoz, a
legjobban szoronganak a haláltól. A világban való történések feletti kontroll
elvesztése és annak a képességnek az elvesztése, hogy törődjünk azokkal, akik
függenek tőlünk, szintén hozzájárul a halálfélelemhez.
5.
Félelem a fájdalomtól és a haldoklás
magányától
6.
Attól való félelem, hogy nem teljesítjük
be küldetésünket: Goodman (1981) művészekkel és tudósokkal készített
interjúiból kiderült, hogy sok ember a jelentéktelen élettől jobban fél, mint
magától a haláltól; a haláltól való félelmük abból a félelemből ered, hogy nem
lesznek képesek befejezni evilági küldetésüket.
3. A halálfélelemmel való megküzdés
-
Elizabeth Kuber-Ross (1969) a megküzdés
öt stádiumáról beszél: tagadás, harag, alkudozás, depresszió és elfogadás. Mivel
a halál „egy végső betegség” (Palmer, 1993), Kuber-Ross modellje
valamennyiünkre alkalmazható. Ezek a stádiumok különféle viselkedésekben is
kifejeződhetnek, mint extrém sportok vagy terrorizmus, vallja a cikk szerzője.
Wong,
Reker és Gesser (1994) úgy gondolják, hogy három formája van a halál
elfogadásának. Semleges, megközelítő és elmenekülő.
-
A rettegés kezelő elmélet (Terror management theory; Pyszczynski,
2002) kimondja, hogy az emberek rengeteg pszichológiai energiákat fordítanak
arra, hogy kezelni tudják és letagadják saját tudattalan rettegésüket. A
rettegés kezelésére való igény elvezethet a halhatatlanság kognitív
konstrukciójához azáltal, hogy magunkat pszichológiailag szimbólumokhoz,
tradíciókhoz és intézményekhez kapcsoljuk. Amikor pedig ezek a konstruktumokat
fenyegetve érezzük, haraghoz és erőszakhoz folyamodunk, hogy alátámasszuk a
biztonságunkat és védjük a halhatatlanság illúzióját.
Hogy megküzdjünk a
nem-lét állapotával, különféle szimbolikus halhatatlanságokhoz folyamodunk:
- biológiai: gyerekek és unokák által továbbélni. Elméletben örökké élhetünk, utódaink által.
- vallás és spiritualitás: a halál utáni életben való hit. A lélek sosem hal meg, a halál csupán a létezés egy másik dimenziójába való átlépést jelent.
- alkotás: a munkánk által továbbélni. Sokáig emlékezni fognak ránk eredményeink miatt.
- természet: amikor meghalunk, a természetbe térünk vissza, ami örökké él.
- kultúra: egy tradícióval vagy intézménnyel való azonosulás, ami transzcendenssé teszi saját halálunkat
4. A halál elfogadásának megkönnyítése
Az
elfogadás magába foglal egyfajta akaratot, hogy képesek legyünk elengedni az
evilági eseményeket és dolgokat. A pozitívan orientált elfogadás maga után
vonja a spirituális kapcsolat kialakítását a transzcendens valósággal és azzal
a tudattal ajándékoz meg, hogy egy spirituális életet osztunk meg
szeretteinkkel az örökkévalóságig.
A halál elfogadásához
vezető út:
- az élet áttekintése: fontos, hogy rendszert és összefüggést vigyünk az életbe, és ezzel fenntartsuk identitásunkat
- én- elfogadás: tudnunk kell, kik vagyunk valójában, mielőtt meghalunk. Kapcsolatot kell teremtenünk a legbelsőbb valónkkal.
- vallásos és spirituális hiedelmek: különbség van extrinsic és intrinsic vallásosság között. Kapcsolat van a spiritualitás és a az értelem kutatása között. Kubler‑Ross (1997) is kiemeli a vallásosságon alapuló halál elfogadást fontosságát.
- teljességében élni az életet
- halál edukáció: ha korrektek akarunk lenni, élet és halál edukációnak kellene hívni. Hiszen „Hogyan tudnánk élni, ha nem értjük meg a halált?”
5. Elégedetten élni és meghalni az
értelem keresés segítségével. A modell pontjai a következők:
1.
az emberek a jelentés-keresés belső
igényével születnek, de ez rejtve marad az élet során
2.
A halál és szenvedés felébreszti bennünk
az értelem keresésének igényét
3.
minden szituációban fel tudunk fedezni
és meg tudjuk alkotni az értelmet, még a halál árnyékában is
4.
az értelem keresése segít elmélyíteni a
hitet és a spiritualitást, és lehetővé teszi számunkra, hogy jobban megértsük
az élet értelmét és célját
5.
az értelem keresése segít egy hasznos
pszichológiai és spirituális modell megalkotásában, ami a legjobb védelmet
biztosítja a halállal kapcsolatos szorongással szemben
6.
az értelem keresése motiválhat
bennünket, hogy megragadjuk az életet a maga teljességében, tekintet nélkül fizikai
állapotunkra és a jelen körülményeire
7.
a jelentés keresése nem csupán
racionalizáció vagy kognitív újrakeretezés, hanem értékeink, hiedelmeink
átkonstruálása és átalakítása
Ahogyan
élünk, abból sejteni lehet, hogy fogunk meghalni. Amikor értelem-teli életet
élünk, egy értelem-teli életet fogunk magunk után hagyni. A szerző kérdései itt
a következők az olvasóhoz: Azt az életed élte, amit mindig is szeretett volna?
Olyan életet élt, amit megért élni? Megvan Önben a hit, hogy a halált örömmel
és reménykedve fogadja? Ha ezeket a kérdéseket gondolkodás nélkül válaszolta
meg, akkor tudja, hogy hogyan kell jól élni és meghalni.
6. Következtetések
- a halállal szembeni attitűd nem csak a saját életünket befolyásolja, hanem a társadalmunk jövőjét is
- választhatunk, hogy a halállal félelemben vagy reménykedve nézünk szembe
- miért éri meg élni és meghalni
- a hit reményt és vigaszt nyújt nekünk a halál magányos útján
-
„Megragadom az életet, vagy a halálra
készülök? Valamennyiünknél hasonló a válasz. Teljesen élni és elégedetten
meghalni magába foglalja az egyén önismeretének javulását, megerősíti a
másokkal való kapcsolataiban, és erősítheti a spiritualitásban,
transzcendentalitásban való hitét is. És csak a halál elkerülhetetlenségének
tényével való szembenézés hozzásegíthet a teljesebb élethez” (Kuhl, 2002)
A halál a mi tanítónk.
Azzal, hogy elfogadjuk és megértjük teljes jelentését, bölcsességre teszünk
szert. A halál elfogadásával bátorságot és halhatatlan reményt kaphatunk.
Forrás: http://www.drpaulwong.com/documents/wong-PP-of-death-acceptance-death-studies2011.pdf
Fordította: Számel Szilvia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése